TALENT SHOW ΚΑΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ
Νέα Ελληνικά Γ΄ Λυκείου Επιμέλεια Γεωργία Μυλωνά
Ο Συνήγορος του Πολίτη, με αφορμή την έναρξη της νέας τηλεοπτικής περιόδου και στο πλαίσιο αρμοδιότητάς του ως Συνήγορου του Παιδιού, εντείνει τη συνεργασία του με το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης για την προστασία των ανηλίκων.
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και δεοντολογία, η συμμετοχή των παιδιών σε ψυχαγωγικές εκπομπές, reality και talent show, διαγωνισμούς κλπ, είναι προβληματική, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Παιδιού. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν τα παιδιά, πριν καν συμπληρώσουν τα 12 χρόνια τους, καλούνται να συμμετέχουν σε τηλεοπτικά προγράμματα και διαγωνισμούς που απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε ενήλικες.
Συχνά γίνονται «αναλώσιμες εικόνες προς τέρψιν ενηλίκων» και μπαίνουν στη διαδικασία διαγωνισμών, κρίσεων, επιτροπών, συνεντεύξεων κλπ, μιμούμενα πρότυπα και συμπεριφορές ενηλίκων, προκειμένου να κερδίζουν τις εντυπώσεις, αναφέρει η Αρχή, ενώ σημειώνει ότι η χρήση των παιδιών προς συγκίνηση του ενήλικου κοινού και αύξηση της τηλεθέασης και του κέρδους που αυτή αποφέρει μπορεί να συνιστά μία μορφή εκμετάλλευσης και να επιτρέπει στρέβλωση της εικόνας της παιδικότητας και αλλοίωση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της ηλικίας αυτής, όπως ο αυθορμητισμός και το παιχνίδι.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Συνήγορο, παρότι για τη συμμετοχή σε αυτές τις εκπομπές υπάρχει η γονική συναίνεση, συχνά υφίσταται ένα σοβαρό ζήτημα δεοντολογίας, καθώς το κίνητρο της δημοσιότητας και της ενδεχόμενης νίκης σε έναν διαγωνισμό ωθεί πολλούς γονείς να μη λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τις ενδεχόμενες συνέπειες. Σύμφωνα με έρευνες και μελέτες διεθνώς, τέτοιες εκπομπές μπορεί να προκαλέσουν ψυχική και σωματική εξάντληση, διαταραχή του συνήθους ρυθμού ζωής των παιδιών και της ψυχικής τους ισορροπίας, παρενόχληση και εμπαιγμό από το περιβάλλον τους, λόγω της αναγνωρισιμότητας που αυτά αποκτούν, στρες από τη διαδικασία κρίσεων και βαθμολογιών και δημόσια έκθεση των παιδιών, χωρίς την κατάλληλη στήριξή τους.
iefimerida 14 /10/2014
[…] Τα τελευταία χρόνια έχει περάσει σχεδόν σε όλον τον δυτικό κόσμο η κοσμοθεωρία του healthy living και αυτό είναι προφανώς κάτι που ήρθε και στη χώρα μας. Μετά από μια δεκαετία, αυτή των ’90ς, που το αντίθετο του σπιτικού φαγητού ήταν σχεδόν αποκλειστικά το φαστφουντάδικο, πλέον έχουμε περάσει σε κάτι τελείως νέο. Τα φαστφουντάδικα κλείνουν το ένα μετά το άλλο και στη θέση τους ανοίγουν εστιατόρια. Για να παραφράσω τον Πύντσον, οι διαιτολόγοι πήραν τη θέση που πρώτα είχαν οι εξομολογητές και μετά οι ψυχαναλυτές.
Τα ’90ς σουβλατζίδικα με τον ξύλινο πάγκο και τον γύρο δίπλα στο παράθυρο, όπου το μόνο που μετρούσε ήταν το μέγεθος και που αν ζήταγες σως γιαουρτιού θα σε κυνήγαγαν με πέτρες τα παιδιά της γειτονιάς, είναι άδεια. Στη θέση τους έχουν ανοίξει new age σουβλατζίδικα με προσεγμένη διακόσμηση, πεντακάθαρα και με υποψία γκουρμεδιάς για τα πιο απαιτητικά κοινά (σως πατζαριού διάολε;). Ταυτόχρονα το φαγητό εκδημοκρατίζεται: ανοίγουν σουσάδικα πολύ οικονομικά, ενώ γίνεται της μόδας στην Αθήνα το εκλεπτυσμένο street food. Πλέον με λίγα λεφτά, μπορείς να γευτείς πολύ περίεργα πράγματα.
[…] Τελικά, στα ’90ς, την εποχή της σχεδόν ομόθυμης εμπιστοσύνης στα πάντα, όταν ο κόσμος έμοιαζε να βρίσκεται σε μια επιφανειακή σταθερότητα, μπορούσες να εμπιστευτείς το φαγητό σου στην τάδε μεγάλη αλυσίδα φαστφουντάδικων. Ήξερες ότι αυτό που τρως μπορεί να μην είναι καλό ποιοτικά, αλλά δεν θα σε σκοτώσει. Πλέον, όλοι νιώθουμε ότι χάνουμε τον έλεγχο σε κάθε επίπεδο. Ο κλειστός κόσμος της μαγειρικής προσφέρει μια περίεργη ασφάλεια: ένα πεπερασμένο σύνολο υλικών και παρασκευών βγάζει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα που περιμένεις. Σε αντίθεση με τη λειτουργία του πολυσύνθετου κόσμου, αν κάνεις κάτι λάθος, μπορείς εύκολα να βρεις ακριβώς ποιο ήταν το λάθος αυτό. Όταν μαγειρεύεις, έχει πλήρη επίβλεψη του τι τρως και, όταν τρως έξω, διαλέγεις μέρη που σου έχουν συστήσει άνθρωποι, pop-«επιστήμονες» ή περιοδικά που εμπιστεύεσαι.
Η μαγειρική έχει μια σταθερή δομή σε έναν κόσμο αστάθειας. Έχει πρωταγωνιστές τους οποίους εμπιστεύεσαι σε μια εποχή που κανείς δεν εμπιστεύεται κανέναν. Έχει συνταγές που, αν ακολουθήσεις ευλαβικά, θα έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα, σε μια εποχή στην οποία όλες οι υπόλοιπες συνταγές επιτυχίας διαψεύδονται η μία μετά την άλλη. Είναι τελικά όλα όσα μας λείπουν.
Γιατί έχουν πετύχει τόσο οι εκπομπές μαγειρικής τελικά; N. Σταματίνης, 9/ 4 /2018
ΘΕΜΑ Α
Να παρουσιάσετε περιληπτικά το πρώτο κείμενο σε 80-100 λέξεις.
15 μονάδες
ΘΕΜΑ Β
1.Πώς εξηγεί ο αρθρογράφος του δεύτερου κειμένου την επιτυχία των τηλεοπτικών εκπομπών μαγειρικής; Απαντήστε σε 100 περίπου λέξεις.
15 μονάδες
2.α)Πώς εξηγείτε τη χρήση ξένων όρων στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο του δεύτερου κειμένου και πώς τη χρήση ερωτηματικού και εισαγωγικών στις ίδιες παραγράφους; 10 μονάδες
2.β)Πώς επηρεάζουν αυτοί οι κειμενικοί δείκτες το ύφος του κειμένου;
5 μονάδες
3.Στην τέταρτη παράγραφο του πρώτου κειμένου ο λόγος είναι μακροπερίοδος. Να βρείτε τα είδη της σύνδεσης ( παρατακτική, υποτακτική, ασύνδετο σχήμα), παραπέμποντας στα αντίστοιχα χωρία. Γιατί πιστεύετε ότι ο αρθρογράφος κάνει τις συγκεκριμένες επιλογές;
10 μονάδες
ΘΕΜΑ Δ
Έχοντας διαβάσει τα δύο άρθρα, αποφασίζετε να γράψετε ένα δικό σας, που θα το δημοσιεύσετε σε ένα blog, όπου σχολιάζονται οι τηλεοπτικές εκπομπές. Προσπαθείτε να εξηγήσετε τον ξεπεσμό των τηλεοπτικών εκπομπών, με την κυριαρχία reality, talent show, εκπομπών μαγειρικής και κουτσομπολίστικων εκπομπών. (300- 400 λέξεις) 30 μονάδες
Καλή επιτυχία!